“Virtuální realita není samozřejmě realita skutečná, to my dobře víme, ale taky víme, že díky tomuto systému výuky budou naši zaměstnanci hned od začátku pracovat s větší jistotou a tím pádem i větší produktivitou” říká Miroslav Pech.
Níže jsou popsány jednotlivé fáze softwarového produktu, které pouvažujeme za důležité tak, aby vznikla smysluplná školící aplikace.
Jedná se o první vstupní obrazovku uživatele a také bránu do světa Virtuální Reality. Můžeme takto pracovat se dvěmi možnostmi. Buď přihlášení do systému uživatelem, kde si zadá své jméno, příjmení, věk, pohlaví, číslo směny, atd... nebo využijeme přiřazení kódu např. DR309JK, ve kterém již budou všechny informace o uživateli obsaženy. Získaná data budeme využívat ve znalostní bázi a tu následně importujeme do reportů tak abychom byli schopni vyhodnocovat získané informace a měli nad nimi přehled.
U prvního stroje můžete vidět (viz. video výše) broušení sedel dosedací plochy mezi motorem a hlavou motoru. Prvním krokem je umístění hlavy a její připevnění tak aby byla stabilní. Poté uvedeme stroj do provozu, kde je možnost zvolit si dvě rychlosti vykružování. Následně pracujeme se speciální vykružovací vrtačkou a sledujeme ukazatel opracovanosti tak, abychom nepřeskočili do červeného pole. Tím by se poškodil opracovávaný blok motoru a už by nebylo možné jej vrátit do původního stavu. “Tady se dostáváme k oné hodinářské práci, kdy musí zaměstnanec dávat opravdu velký pozor na to co dělá a mít i trochu toho citu v rukou” vysvětluje nám majitel firmy a my pokorně přikyvujeme.”Samozřejmě, že to není jen o tom sledovat budík, který nám něco ukazuje, ale i skrz stroj cítit ty správné vibrace v rukou” dodává Miroslav Pech.
Druhé stanoviště nabízí postup při otevírání hlavy motoru a odstranění pružin. Jedná se o přesné vybalancování hliníkové hlavy na střed u jednotlivého válce a poté zasunutí magnetické tyčinky pro získání pružiny. Uživatel tak musí pracovat v levé ruce s posuvnou plošinou pro vycentrování a pravá ruka poslouží k otevření pružiny a vyjmutí. Takto “vylomené” pružiny je třeba očistit nebo případně nahradit novými.
V aplikaci se uživatel seznámil se dvěma stanovišti a na nich musel plnit předpřipravené úkoly. Abychom dosáhli co nejlepších výsledků v procesu zaškolení, nachystali jsme si také sadu otázek. Některé byly připraveny cíleně, abychom zjistili odbornost a nabité vědomosti, další otázky pouze obecné pro doplnění obsahu. Vždy ale bude třeba se zadavatelem postupovat tak, ať získáme co nejlepší zpětnou vazbu pomocí vědomostního testu.
Tuto část považujeme za stěžejní, abychom se nakonec dozvěděli informace o uživatelích, kteří prošli procesem virtuálního školení. První část, kde můžeme sbírat data je logování, takto budeme schopni setřídit uživatele dle parametrů, které jsme od nich získali a následně mezi sebou také porovnat. Dalšími ukazateli pro vyhodnocení mohou být body získané za odpovědi při testování, zde opět využijeme data přiřazená jednotlivcům nebo porovnání napříč všemi uživateli. Dokážeme také vyhodnocovat chybovost při práci s jednotlivými stroji, čas strávený na vybraných úkolech nebo případnou repetitivnost. Jednou z posledních možností je také sledování pohybu očí. tzv. eye tracking u vybraných VR brýli. Ve firmě TASTY AIR jsme schopni toto měřit. Oblast data miningu může být obrovská a proto na ni budeme klást velký důraz při všech implementacích.
Implementace byla dokončena na konci srpna 2019 a během podzimu budeme získávat veškerá data, abychom mohli vyhodnotit první zkušenosti v ostrém provozu. Na druhou stranu jsme spokojeni s dodržováním termínů na projektu a nepřekročení domluvené ceny. Společnost TASTY AIR s.r.o. mohu doporučit z pohledu profesionality, osobního přístupu, ale také nadhledu v nových technologiích.
Vedouci implemetace pro Renovace Hlav Motorů
Ing. Miroslav Pech
Tato stránka využívá COOKIES pro správné fungování webu.