NOVINKY - TASTY AIR

Virtuální realita od minulosti do současnosti

Virtuální realita se v posledních letech dostává do popředí a lze říct, že se jedná o trend současné moderní doby. Věděli jste ale, že se mezi námi nachází už déle jak padesát let? I když se nejedná o výkřik aktuálních technologií, je pravdou, že se dostává na pomyslný vrchol až nyní. Nejen, že se využívá jako forma zábavy, ale také své využití nachází stále více ve firmách a společnostech.



Od šedesátých let minulého století

Nasadit si brýle a rázem se dostat do zcela jiného světa - i tak lze popsat VR, která se stále více dostává do povědomí, i když je tu s námi od šedesátých let minulého století. Dalo by se říct, že hlavním cílem je jakýmsi způsobem prezentovat fiktivní digitální svět ve výjimečně pokročilé simulaci (a tím myslíme i snímání pohybu).


Vůbec poprvé se však virtuální realita označovala za divadlo zážitků, které umí simulovat vícero smyslů diváků najednou. Na základě získaných informací a poznatků vznikl vůbec první stroj, který však nevypadal jako virtuální realita dnešní doby. Jednalo se o model zvaný Sensorama, který promítal filmy a zaujal nejen zrak člověka, ale také i uši a nos. Právě tento stroj, i když byl nadmíru složitý a od současného pojetí VR se velkou měrou lišil, je považován za první koncept inovativní technologie, jež je dnes tak oblíbená.

Zatímco dnes se jiné světy dostávají do středu pozornosti, tehdy se nenašli ani odběratelé, ani investoři, a tak Sensorama nejen že byla, ale také zůstala pouze oním konceptem.


Změna přišla roku 1968

Trochu jiné to bylo o několik let později, konkrétně v roce 1968, kdy přišel další prototyp. Byl sice naprosto jednoduchý po stránce uživatelského rozhraní, na druhou stranu z pohledu vizuálního se už velmi podobal brýlím k VR, které známe. Ovšem hýbat jste se s tímto na hlavě připnutém zařízení nemohli, protože obsažený hardware byl opravdu těžký.


Zprvu to nebyla forma zábavy

VR se dočkala velkého rozmachu v letech 1970 – 1990. Ale rodiče neříkali, že by se bavili ve volném čase tímto způsobem, možná si říkáte. Jenže tato inovace se nepoužívala na zábavu, respektive nebyla to forma zábavy, začala se používat ve zcela jiných odvětvích, kde našla užitečnější využití. Konkrétně se už tehdy propracovanější technologie využívaly v:


  • Virtuální realita v letectví
  • Virtuální realita v armádě
  • Virtuální realita v automobilovém průmyslu
  • Virtuální realita v medicíně


Osmdesátá léta ve znamení průlomu

Přesvědčivý pocit prostoru. Pocit hloubky na scéně. Realismus. Osmdesátá léta minulého století se nesla ve znamení průlomu. Co se do té doby považovalo za první výkřiky virtuální reality, v těchto letech se položil základní kámen technologie takové, kterou známe dnes. Ale zatímco dnes si brýle, které člověka dostanou do zcela jiného světa, může koupit naprosto každý, tehdy se první VR implementovalo na levný osobní počítač a byla to záležitost spíše výjimečná. Nabízela se tehdy opravdu real-time grafika, která se postupně jen měnila podle požadavků konkrétních odvětví.


Devadesátá léta otevřela virtuální realitu běžným uživatelům

Do devadesátých let minulého století byla inovace ryze firemní, průmyslovou záležitostí. Již bylo zmíněno, že se využívala spíše k užitečnějším účelům. Čerpali z ní lékaři, piloti nebo armáda, která si tak mohla nacvičit reakce v konkrétních situacích. Devadesátá léta však otevřela brány virtuální reality i běžným uživatelům, kteří si tak mohli pořídit vůbec první headset značky Sega. Model byl zaměřený na arkádové hry a používal LCD obrazovku, sluchátka i trackovací systém, který reagoval na pohyby hlavou uživatele.

Ještě tou dobou se rozhodla společnost Virtuality masivním způsobem zaplnit ještě stále velkou díru na trhu. Rozhodla se ve velkém vyrábět multiplayerové zábavní systémy, jejichž náklady dosahovaly do desítek tisíc dolarů. Byla vytvořena také kubická místnost, v níž bylo možné vidět i vlastní těla či těla ostatních uživatelů.


Nintendo, hry pro VR a 21. století

A jelikož virtuální realita zaznamenala opravdu obrovskou vlnu zájmu, další konzole či hry pro technologii byly jen otázkou času. S vlastní konzolí se představila společnost Nintendo, s vlastní hrou společnost Linden Lab a s postupem času se dosáhlo inovativních řešení s 3D objekty a panoramatickými náhledy.


Tvorba aplikací s virtuální realitou

Naše firma Tasty Air s.r.o. se specializuje na tvorbu aplikací založené na virtuální realitě, nikoliv pro herní využití, ale nejčastěji pro firmy v odvětví průmyslu, medicíny, turismu nebo třeba vzdělávaní či školení.