Muzeum umění Olomouc - aplikace s virtuální realitou (VR)

S virtuální realitou na prohlídku Olomouce ve 12. století

Virtuální realita je skvělým nástrojem, jak moderní, interaktivní a záživnou formou prezentovat historickou podobu památek jejich návštěvníkům.

 

Díky virtuální realitě (VR) si nyní můžete prohlédnout areál Dómského návrší v Olomouci – včetně interiérů biskupského paláce tak, jak ji znali olomoučtí obyvatelé a biskup Jindřich Zdík ve 12. století.

 

Připraveny budete mít speciální VR brýle, ovladače a interaktivní obrazovku přímo v prostorách muzea, s nimiž vám ochotně pomůže personál.

Proč a jak projekt s virtuální realitou vznikl?

 

Zadavatelem projektu bylo Muzeum umění Olomouc a jeho duchovním otcem pan Mgr. Miroslav Kindl, Ph.D., vedoucí oddělení Arcidiecézní muzeum Olomouc.

Cílem bylo nabídnout návštěvníkům Olomouce unikátní zážitek – virtuální prohlídku okolí Václavského náměstí v jeho historické, rekonstruované podobě z 12. století. Ve výsledku virtuální realita dále pomůže propagovat muzeum a město, oslovit nové návštěvníky, včetně nejmladších generací, které tradiční výklad a brožury tolik nelákají, a podnítit v nich zájem o historii.

Úkolem nás vývojářů z Tasty Air tedy bylo připravit virtuální rekonstrukci Dómského návrší ve 3D, a to jak venkovní prostranství, tak interiér biskupského paláce. Takto počítačově vytvořený prostor a budovy pak bylo nutné zpřístupnit pro prohlídku s VR brýlemi a na obrazovce umístěné v prostorách muzea.

V budoucích fázích realizace projektu se počítá s rozšířením prohlídky o další interaktivní prvky, jako jsou mluvící historické postavy, otázky, kvízy či ankety. Podobně jako v PC hře si tak návštěvník bude moci zahrát hlavní roli biskupa Zdíka, hovořit s dalšími postavami, plnit drobné úkoly atd.

Přemýšlíte o možnostech zvýšení akraktivity vlastního muzea pomocí Virtuální Reality? Ozvěte se nám!

Co je to virtuální realita (VR)?


Virtuální realita, z anglického virtual reality (zkratka VR), je technologie, jež vytváří dokonalou iluzi skutečného nebo fiktivního světa a která nám umožňuje se v něm volně pohybovat. Základem virtuální reality je zraková, případně sluchová, hmatová a čichová simulace skutečnosti fungující nejčastěji za pomoci speciálního VR headsetu, haptických ovladačů rukou, případně obrazovky nebo smartphonu.

S virtuální realitou se stále častěji setkáváme v oblastech, jako jsou marketing, medicína, vojenství, vzdělávání, letectví, astronomie, ale i herní průmysl, turismus a umění. Tato technologie usnadňuje a zefektivňuje vzdělávací procesy ve firmách i ve škole, pomáhá studentům medicíny či budoucím pilotům a baví tisíce návštěvníků historických památek, muzeí a zábavních parků.

V Tasty Air se specializujeme na VR řešení pro firmy a průmyslové závody a turistické objekty. Rádi se však po společné konzultaci ujmeme nových projektů pro klienty z dalších oblastí.


Čtěte více o virtuální realitě.


Virtuální realita a MUO

Takto vypadal druhý draft virtuální reality pro Olomoucké muzeum

O projektu

 

 Virtuální realita umožňuje návštěvníkům Muzea umění Olomouc cestovat časem do 12. století a zažít autentickou atmosféru středověkého Olomouce.

 

Tuto virtuální rekonstrukci si přitom můžete vyzkoušet 2 způsoby:

a) s pomocí speciálního VR headsetu a haptických ovladačů pro maximálně interaktivní zážitek,

b) přímo v místě expozice, na velké obrazovce a s herním ovladačem v ruce podobně jako u her na PlayStation.

 

Zapotřebí jsou k tomu speciální brýle s virtuální realitou, joystick a ovladače. Pojďme si představit, jak virtuální realita funguje a co vás vlastně čeká.

Areál svatováclavského návrší

 

Po nasazení virtuálních brýlí se přenesete o více než 800 let nazpět, do venkovního areálu biskupského paláce. Prohlédnout si tak můžete středověké hradby, hospodářské budovy, koně i dobové náčiní v „životní velikosti“. To vše za doprovodu zpěvu ptáků či ržání koní. Mezi objekty a budovami se snadno pohybujete namířením a stisknutím tlačítka joysticku/ovladače.

MUO-virtualni-realita

Takto vypadalo svatováclavské návrší ve 12. století

Zdíkův (Přemyslovský) palác

 

Dřív či později zamíříte ke dveřím paláce biskupa Jindřicha Zdíka a vstoupíte do jeho vnitřních prostor. Čeká vás dokonalá rekonstrukce středověkých místností s dobovým nábytkem, jídlem a pitím, nádobím, svícny a dalším světským i církevním vybavením, a to dle dochovaných nákresů a na základě jejich zpracování historiky a pracovníky muzea. Projít se můžete po klášterním dvoře, navštívit refektář a kapitulní síň nebo vystoupat do patra, prohlédnout si další místnosti a pokochat se výhledem.

 

V dalších verzích virtuální reality bude možné na jednotlivé položky kliknout a získat více informací o jednotlivých předmětech, jakož i různých aspektech života středověkých obyvatel Olomouce.

Takto vypadá svatováclavské návrší dnes

Jaký má virtuální a rozšířená realita přínos a využití pro muzea a galerie?

 

Virtuální a rozšířená realita mají velký potenciál a přínos pro turistický průmysl, což konečně začínají pociťovat také milovníci hradů, zámků, muzeí, skanzenů a jiných památek v Česku. Pandemie koronaviru pak používání digitálních technologií a aplikací ještě posílila. 

 

VR a AR postupně přinášejí návštěvníkům unikátní zážitky při prohlídkách muzeí, hradů, skanzenů, archeologických parků a dalších památek. V konečném důsledku tyto digitální atrakce pomáhají zvyšovat prestiž a popularitu daného objektu, a potažmo zvedají tržby.

Hlavní výhody virtuální reality pro muzea a galerie

■ Také historické památky musí kráčet s dobou

■ Lákadlo pro mladé i nejmladší návštěvníky

■ Zvýšení prestiže, návštěvnosti a třžeb

■ Efektivní řešení, které šetří rozpočet i přírodu

■ Zdarma, offline a bez omezení

■ Nástroj digitalizace kulturního dědictví

rozšířená realita aplikac4

Historické objekty si můžete prohlížet i skrze mobilní telefon

Máte zájem o virtuální realitu pro vaše muzeum nebo galerii?

V Tasty Air již několik let pomáháme turistickým centrům, památkám a muzeím vymýšlet a vyvíjet moderní nástroje propagace, které s pomocí digitálních technologií dokážou přilákat a zaujmout návštěvníky. Na kontě máme hned několik projektů s virtuální a rozšířenou realitou, které zvýšily návštěvnost a popularitu památek (Zborovský hrad na Slovensku nebo Turistické informační centrum Brno).

 

Rádi připravíme unikátní řešení také pro vaše muzeum nebo galerii – od úvodního návrhu témat a přípravy rozpočtu přes vývoj, testování a grafiku až po finální testování a vychytání nedostatků.

Konkrétní produkt vždy vyvíjíme na základě společné vstupní konzultace, se zohledněním vašich nápadů a návrhů i analýzy potřeb vaší památky/muzea.

Výstupem mohou být:

■ Prohlídky památek v jejich historické podobě

■ Interaktivní prvky, hry a kvízy

■ 3D animace, videa a příběhy

■ Mluvící sochy, postavy a oživlé obrazy

■ VR a AR do mobilu

Vyjádření zákazníka


Muzeum umění Olomouc je organizací, která seznamuje veřejnost s výjimečným uměleckým dědictvím. Toto seznamování může probíhat hned v několika podobách. S jednou z nich nám pomáhají odborníci z TASTY AIR. Vytváříme s nimi vizualizace historie tak, aby ji dokázali dobře pochopit a přijmout i mladí návštěvníci. Rozšířená a virtuální realita proniká do té naší skutečné stále více a častěji – Muzeum umění Olomouc to ví, chápe, studuje a uvádí v praxi.

Mgr. Miroslav Kindl, Ph.D.

www.muo.cz

Chcete také zvýšit povědomí o vašem muzeu, hradu, či zámku?

Ozvěte se nám a my pro vás vymyslíme optimální řešení na míru!

Povinné pole
Povinné pole Nesprávný formát mailu
Povinné pole
Vaše zpráva byla úspěšně odeslána.
Omlouváme se, ale nepodařilo se zprávu odeslat.