Rozšířená realita (AR) se v posledních letech stala jedním z nejinovativnějších nástrojů, které propojují digitální svět s fyzickým prostředím. Tento technologický pokrok našel své uplatnění nejen v zábavním průmyslu, ale také v oblasti cestovního ruchu, kultury, a dokonce i v městském prostředí. Společnost Tasty Air patří mezi české vývojáře, kteří tuto technologii implementují do svých projektů. V tomto článku se podíváme, jak Tasty Air využívá rozšířenou realitu ve svých aplikacích a jak byla tato technologie zapojena do festivalu Město=Galerie 2024.
Aplikace Baťův Zlín
Obsahuje prvky rozšířené reality, které zvyšují uživatelský zážitek.
Interaktivní kvízy - Některé kvízy obsahují prvky rozšířené reality, což zvyšuje jejich atraktivitu a interaktivitu pro uživatele.
360° virtuální prohlídky - Aplikace nabízí možnost prohlížet budovy pomocí 360° virtuálních prohlídek, což uživatelům umožňuje vidět místa z různých úhlů a perspektiv.
Mluvící sochy - Uživatelé se mohou setkat s mluvícími sochami členů rodiny Baťů, jako je Jan Antonín Baťa a Marie Baťová, které přinášejí zajímavé příběhy a informace o jejich životech a odkazu.
Stylová ručně ilustrovaná mapka - Mapka, která zobrazuje pozice stanovišť, bude v budoucnu oživena kreslenými animacemi, což by mohlo zahrnovat prvky rozšířené reality pro zvýšení uživatelského zážitku.
Gamifikace - Aplikace motivuje uživatele k absolvování trasy a splnění úkolů, čímž vytváří interaktivní zážitek spojený s AR, který uživatelům přináší odměnu po dokončení.
Tyto prvky společně přispívají k celkovému interaktivnímu a poutavému zážitku, který aplikace Baťův Zlín uživatelům nabízí.
Hrad Hukvaldy: Mobilní průvodce s rozšířenou realitou
Další aplikace z dílny Tasty Air byla vytvořena pro jeden z nejrozsáhlejších hradních komplexů v Česku – Hukvaldy. Mobilní aplikace Hrad Hukvaldy – místo příběhů přenáší návštěvníky do minulosti a nabízí fascinující pohled na hrad a jeho okolí v době jeho největší slávy.
Vizualizace hradní studny a kovárny - Díky rozšířené realitě si návštěvníci mohou prohlédnout animované verze hradní studny a kovárny v jejich původní podobě. Studna, která je dnes zasypaná sutinami, byla ve své době až 100 metrů hluboká, a aplikace přenese uživatele zpět v čase, kde vidí vězně a točící kolo na čerpání vody. Tento prvek AR umožňuje srovnání současného stavu s minulostí, což je jedním z hlavních lákadel aplikace.
Historická kovárna v AR - V prostorách hradní kovárny návštěvníci mohou díky AR projít celou místností o rozměrech 15 x 5 metrů, kde se setkávají s kovářem pracujícím na podkově nebo rytířem, který čeká poblíž svého koně. Tasty Air zde dokázala propojit historii a moderní technologie, aby vytvořila jedinečný zážitek.
Tyto prvky ukazují, jak může být rozšířená realita využita k tomu, aby obohatila návštěvu historických památek a zlepšila porozumění jejich historii.
Jedním z nedávných kulturních projektů, kde se technologie rozšířené reality objevila, byl Urban Art Festival Město=Galerie. Tento festival, který se konal v několika městech Středočeského kraje, konkrétně v Nymburku, Poděbradech a Mladé Boleslavi, spojil street art, graffiti a moderní technologie AR.
Jak byla použita rozšířená realita?
Hlavní inovací festivalu Město=Galerie 2024 byla integrace AR do uměleckých děl rozmístěných po městských lokalitách. Pomocí speciálních aplikací návštěvníci naskenovat specifická díla a aktivovat tak digitální prvky, které rozšířily jejich umělecký zážitek. Rozšířená realita dodala street art dílům nový rozměr, kde se statické malby měnily v interaktivní a pohyblivé zážitky.
Ukázka z projektu Město=Galerie
Nymburk - Zde byla umístěna díla, která s pomocí AR ožívala, vytvářela iluze 3D objektů a umožňovala návštěvníkům interagovat s uměním přímo prostřednictvím mobilních telefonů. Umělci zde využili AR k tomu, aby překročili hranice tradičního street artu a zapojili diváky do dynamického procesu tvorby.
Poděbrady – instalace KAFES - Jedním z hlavních lákadel festivalu byla série Light Side a Dark Side, kterou vytvořil umělec KAFES. Pomocí aplikace si návštěvníci mohli odhalit skryté vrstvy maleb, které nebyly na první pohled viditelné. Tento interaktivní přístup umožnil hlubší porozumění uměleckému dílu a vytvořil unikátní dialog mezi umělcem a divákem.
Mladá Boleslav – Bondy Centrum - V Mladé Boleslavi byla rozšířená realita využita k vytvoření dynamických interakcí, kde malby doslova vystupovaly ze zdi a měnily se v animované scény. Tato lokalita přinesla návštěvníkům hlubší zážitek z městského umění a ukázala, jak může AR transformovat veřejný prostor.
ZŠ Dukelská, Mladá Boleslav - V této lokalitě byla použita AR aplikace k transformaci malby na interaktivní vizuální zážitek. Stačilo namířit telefon na dílo, a to se před očima diváků začalo měnit. Tento přístup ukázal, jak mohou být statické obrazy pomocí AR dynamicky obohaceny o nové prvky.
1. Interaktivita - Díky AR mohou návštěvníci přímo interagovat s uměním, což zvyšuje jejich zájem a angažovanost. Díla ožívají, mění se a někdy reagují na pohyb uživatele.
2.Vícevrstevnost - Umělecká díla nejsou omezena jen na jeden vizuální rozměr. Díky AR mohou mít skryté vrstvy a významy, které jsou odhaleny pouze při použití mobilních aplikací.
3.Dynamika - Díla, která byla původně statická, mohou díky AR ožít, což přitahuje pozornost diváků a vytváří nezapomenutelné zážitky.
Tasty Air je jedním z lídrů v oblasti aplikací rozšířené reality, které nacházejí uplatnění v kulturních a turistických projektech po celé České republice. Od aplikací jako Play Brno po projekt Město=Galerie, AR přináší nové a vzrušující možnosti.
V TASTY AIR vyvíjíme aplikace, virtuální a rozšířenou realitu na míru. Máte zájem vybudovat expozici, která kombinuje moderní technologie? Ozvěte se nám. Rádi vám pomůžeme.
Tato stránka využívá COOKIES pro správné fungování webu.