Rozšířená realita (AR) se stává stále populárnějším nástrojem pro muzea a výstavy, protože dokáže návštěvníkům nabídnout interaktivní a poutavý zážitek. Místo statických expozic mohou lidé objevovat digitální vrstvy informací, animace a herní prvky, které je vtáhnou do děje. Zde je pět inovativních způsobů, jak může AR obohatit muzejní zážitky.
Místo suchých textových panelů mohou návštěvníci vidět a slyšet významné osobnosti minulosti přímo ve svých telefonech. AR dokáže animovat historické postavy, které návštěvníky oslovují, vyprávějí příběhy a provádějí expozicí.
Příklad: Muzeum může nabídnout AR průvodce, kde si návštěvníci prostřednictvím aplikace poslechnou slavné osobnosti, například Karla IV., který jim osobně představí život ve středověké Praze.
Naše společnost takto oživila např. J.A.Baťu pro město Zlín, se kterým si můžete popovídat.
Díky AR mohou návštěvníci vidět, jak vypadaly historické stavby v době své největší slávy. Stačí namířit telefon na obrázek, ruiny nebo model a na displeji se zobrazí jejich původní podoba v 3D.
Příklad: Při návštěvě hradu mohou turisté vidět jeho původní podobu, včetně interiérů, jak vypadaly před stovkami let.
Tasty Air takto vyrobila rekonstrukci dnešní katedrály svatého Václava a celého okolí katedrály a to dokonce ve třech časových obdobích. Přečíst si o této rekonstrukci můžete ZDE V ODKAZU.
Videa z digitální časové rekostrukce z 18. století si můžete prohlédnout ZDE.
Video z období pravěku můžete vidět ZDE.
A video z 12. století přikládáme níže:
Místo pasivního čtení mohou návštěvníci aktivně řešit úkoly a hledat indicie v rámci AR hry. To je skvělé zejména pro děti, které si tímto způsobem snadněji zapamatují informace.
Příklad: V paleontologické expozici mohou děti hledat a skládat kosti dinosaurů, které se jim po nasnímání speciálního kódu objeví ve formě interaktivní 3D animace, nebo hry.
Takové hry jsme udělali např. pro město Brno, kde (nejen) děti hledají a bourají postavičky na Zelném trhu, hrají spoustu jiných her a za ně sbírají body, které poté mění za odměnu v info centru.
4. Virtuální průvodce a personalizované prohlídky
Návštěvníci si mohou vybrat různé tematické prohlídky podle svého zájmu a nechat se vést AR aplikací, která jim zobrazí dodatečné informace o exponátech, ukáže animace nebo nabídne audio komentáře.
Příklad: V galerii si mohou milovníci umění zapnout AR průvodce, který jim ukáže skryté detaily slavných obrazů, rozanimuje je, vysvětlí malířské techniky a nabídne porovnání s jinými díly.
AR je skvělá na rozanimované obrazy, kde můžou ožívat celé příběhy.
Gamifikace pomocí AR motivuje návštěvníky k aktivnímu prozkoumávání muzea. Může se jednat o sbírání digitálních odměn, plnění výzev nebo soutěže, které z návštěvy udělají zábavný zážitek.
Příklad: Muzeum může nabídnout AR „lov pokladů“, kde návštěvníci hledají skryté symboly nebo postavy v expozici, sbírají body a soutěží o odměny.
Podobný koncept právě zpracováváme pro muzeum v Českých Budějovicích, o kterém vám napíšeme brzy.
AR otevírá muzeím a výstavám zcela nové možnosti, jak návštěvníky zaujmout a přiblížit jim historii, umění či vědu interaktivním způsobem. Od oživování historických postav přes digitální rekonstrukce až po herní prvky – možnosti využití AR jsou téměř neomezené. Muzea, která se nebojí inovací, mohou díky AR nabídnout moderní a atraktivní zážitek pro každou věkovou skupinu.
Plánujete i vy využít AR ve vašem muzeu či výstavě? Podívejte se na naše reference, kde najdete inspiraci, která může být aplikovaná i ve vašem muzueu či městě.
Napište nám, zeptejte se, rádi vám poradíme a to včetně informací, jak takové technologie financovat z dotačních titulů.
Kategorie
Tato stránka využívá COOKIES pro správné fungování webu.