PODKRUŠNOHORSKÉ TECHNICKÉ MUZEUM MOST

Historie hornictví ve virtuální realitě

Dolů do dolu aneb dějiny hornictví v interaktivním VR prostředí

Vzdělávací projekt „Dolů do dolu“ s virtuální realitou, který zasvěcuje návštěvníky a studenty do historie hornictví, je plodem tříleté spolupráce Tasty Air s Podkrušnohorským technickým muzeem v Mostě. A patřičně hrdí jsme na něj hned z několika důvodů. Tematika hornictví je našemu ostravskému týmu hodně blízká a taky jsme si dali záležet na atraktivitě vizuální stylizace a přístupnosti pro školáky či teenagery. Nechybějí akční herní prvky a mysleli jsme také na děti s omezeními.

Výsledkem je „vytuněná“ edukativní aplikace s virtuální realitou (VR), která vzdělává a baví studenty odborných škol i návštěvníky muzea.

Celé virtuální prostředí bylo graficky navrženo tak, aby se líbilo dětem na základních a středních školách.

Přemýšlíte o podobné aplikaci?

Ozvěte se, poradíme vám.

Geneze a cíle projektu aneb jak joysticky nahradily perlíky

Podkrušnohorské technické muzeum je specifické hned v několika ohledech. Vzniklo na popud nadšenců ze Spolku severočeských havířů, a to v unikátním areálu hlubinného dolu Julius III v Kopistech u Mostu. Podobně jako na ostravském Landeku zde můžete „sfárat“ do umělé štoly a díky expozici se dozvědět zajímavosti o hornickém životě a historii těžebního průmyslu v regionu.

 

Vzbudit zájem o hornictví u mladších generací však není ve 21. století zrovna snadný úkol. I proto se vedení muzea rozhodlo povolat do zbraně digitální technologie. Muzeum oslovilo naše studio Tasty Air a na společné konzultaci vznikl nápad projektu s virtuální realitou věnovaný dějinám hornictví (nejen) v regionu. Uživatelé si zde navíc interaktivně osahají hornické i rekultivační práce a otestují své znalosti v kvízech. Jen místo přilby, perlíku a mlátku to zvládnou s VR headsetem na hlavě a joysticky v rukách.

 

Velkou výzvou pro nás vývojáře bylo vymyslet řešení jak v samotném muzeu, tak mimo něj. Jedním z cílů projektu totiž bylo dostat aplikaci do školních tříd a atraktivní formou představit hornickou tématiku novým generacím. I podle pozitivní zpětné vazby studentů několika škol jsme tento úkol zdárně splnili.

Vyzkoušejte si práci horníka od pravěku po 21. století

Jádro projektu tvoří virtuální prostor, v němž se výtahem přesouváte mezi 5 patry, jež reprezentují období od pravěku po současnost. S virtuálními brýlemi si tak uživatel prohlédne a vyzkouší, jak se těžilo stříbro a uhlí s dobovými nástroji, jak se hasily požáry ve středověkých dolech nebo jak probíhá rekultivace důlních areálů. Namísto realistické stylizace jsme – i kvůli nižším nárokům na hardware a s ohledem na věk cílové skupiny zvolili hravou, kreslenou grafiku s létajícími pterodaktyly, hořícím ohněm, kapající vodou a dalšími dynamickými prvky.

 

Uživatelé po nasazení brýlí plní zábavné úkoly a kvízy, luští křížovky nebo se věnují aktivitám, jako jsou hašení dolu, záchrana padající štoly či sázení stromů, které při správném postupu vyrostou před očima, v rámci dnešní rekultivace dolů.

Každé patro navíc obsahuje virtuální kino s celkem 8 dokumentárními filmy, jež detailněji přibližují hornictví v dané epoše.

Zajímá vás možnost nasazení virtuální reality u vás?

Pojďte s námi probrat možnosti.

Edukační aplikace s VR, která reflektuje specifické potřeby žáků

Neméně důležitou částí vývoje bylo testování VR aplikace, kterou s joysticky a VR headsety zajistili samotní studenti a žáci dvou středních škol. Jak moc si žáci virtuální realitu užili, ukazuje jednak promo video (nahoře v tomto článku), jednak jejich cenný feedback, na základě něhož jsme řešení dále vyšperkovali. S tématickou koncepcí nám pomáhali učitelé, abychom mohli látku prezentovat v rozsahu a formátu úměrnými věku studentů. To dalo podnět k vytvoření jednodušší verze pro speciální potřeby žáků s autismem, kterou jsme koncipovali jako virtuální prohlídku aplikace bez nutnosti ovládání joystickem.

 

Pro snazší přístup, výukové účely i proto, že jsme se do projektu zamilovali, jsme navíc zdarma připravili PC verzi aplikace. V praxi tak může bezdrátový ovladač kolovat mezi studenty a ostatní sledují virtuální dění na velké obrazovce.

Máte zájem o virtuální realitu pro vaše muzeum, památku nebo galerii?

V Tasty Air již několik let pomáháme turistickým centrům, historickým i technickým památkám a muzeím vyvíjet moderní expozice a nástroje propagace, které s využitím digitálních technologií lákají a zaujmou návštěvníky všech generací. Na kontě máme hned několik projektů s virtuální a rozšířenou realitou, které zvýšily návštěvnost a popularitu infocenter (TIC Brno), muzeí (Muzeum umění Olomouc), hradů a zámků (Zborovský hrad) nebo uměleckých galerií (Virtuální galerie VIR) – vizte sekci Reference.

 

Rádi připravíme VR či AR řešení na míru také pro vaše muzeum nebo galerii – od úvodního návrhu témat, přípravy rozpočtu, hledání vhodného dotačního programu, přes vývoj, testování a údržbu.

Výstupem mohou být:

■ Prohlídky památek v jejich historické podobě

■ Interaktivní prvky, hry a kvízy

■ 3D animace, videa a příběhy

■ Mluvící sochy, postavy a oživlé obrazy

■ VR a AR do mobilu

■ Gamifikační a motivační prvky pro návštěvníka

Napište nám

Povinné pole.
Povinné pole. Špatně zadaný email.
Povinné pole.
Vaše zpráva byla odeslána. Děkujeme. Ozveme se vám co nejdříve.
Omlouváme se ale došlo problému, vaše zpráva nebyla odeslána. Zkuste prosím napsat na mail vojtech@tastyair.cz přímo ze svého emailového klienta. Děkujeme.