PODKRUŠNOHORSKÉ TECHNICKÉ MUZEUM MOST
PODKRUŠNOHORSKÉ TECHNICKÉ MUZEUM MOST
Vzdělávací projekt „Dolů do dolu“ s virtuální realitou, který zasvěcuje návštěvníky a studenty do historie hornictví, je plodem tříleté spolupráce Tasty Air s Podkrušnohorským technickým muzeem v Mostě. A patřičně hrdí jsme na něj hned z několika důvodů. Tematika hornictví je našemu ostravskému týmu hodně blízká a taky jsme si dali záležet na atraktivitě vizuální stylizace a přístupnosti pro školáky či teenagery. Nechybějí akční herní prvky a mysleli jsme také na děti s omezeními.
Výsledkem je „vytuněná“ edukativní aplikace s virtuální realitou (VR), která vzdělává a baví studenty odborných škol i návštěvníky muzea.
Celé virtuální prostředí bylo graficky navrženo tak, aby se líbilo dětem na základních a středních školách.
Podkrušnohorské technické muzeum je specifické hned v několika ohledech. Vzniklo na popud nadšenců ze Spolku severočeských havířů, a to v unikátním areálu hlubinného dolu Julius III v Kopistech u Mostu. Podobně jako na ostravském Landeku zde můžete „sfárat“ do umělé štoly a díky expozici se dozvědět zajímavosti o hornickém životě a historii těžebního průmyslu v regionu.
Vzbudit zájem o hornictví u mladších generací však není ve 21. století zrovna snadný úkol. I proto se vedení muzea rozhodlo povolat do zbraně digitální technologie. Muzeum oslovilo naše studio Tasty Air a na společné konzultaci vznikl nápad projektu s virtuální realitou věnovaný dějinám hornictví (nejen) v regionu. Uživatelé si zde navíc interaktivně osahají hornické i rekultivační práce a otestují své znalosti v kvízech. Jen místo přilby, perlíku a mlátku to zvládnou s VR headsetem na hlavě a joysticky v rukách.
Velkou výzvou pro nás vývojáře bylo vymyslet řešení jak v samotném muzeu, tak mimo něj. Jedním z cílů projektu totiž bylo dostat aplikaci do školních tříd a atraktivní formou představit hornickou tématiku novým generacím. I podle pozitivní zpětné vazby studentů několika škol jsme tento úkol zdárně splnili.
Jádro projektu tvoří virtuální prostor, v němž se výtahem přesouváte mezi 5 patry, jež reprezentují období od pravěku po současnost. S virtuálními brýlemi si tak uživatel prohlédne a vyzkouší, jak se těžilo stříbro a uhlí s dobovými nástroji, jak se hasily požáry ve středověkých dolech nebo jak probíhá rekultivace důlních areálů. Namísto realistické stylizace jsme – i kvůli nižším nárokům na hardware a s ohledem na věk cílové skupiny zvolili hravou, kreslenou grafiku s létajícími pterodaktyly, hořícím ohněm, kapající vodou a dalšími dynamickými prvky.
Uživatelé po nasazení brýlí plní zábavné úkoly a kvízy, luští křížovky nebo se věnují aktivitám, jako jsou hašení dolu, záchrana padající štoly či sázení stromů, které při správném postupu vyrostou před očima, v rámci dnešní rekultivace dolů.
Každé patro navíc obsahuje virtuální kino s celkem 8 dokumentárními filmy, jež detailněji přibližují hornictví v dané epoše.
Neméně důležitou částí vývoje bylo testování VR aplikace, kterou s joysticky a VR headsety zajistili samotní studenti a žáci dvou středních škol. Jak moc si žáci virtuální realitu užili, ukazuje jednak promo video (nahoře v tomto článku), jednak jejich cenný feedback, na základě něhož jsme řešení dále vyšperkovali. S tématickou koncepcí nám pomáhali učitelé, abychom mohli látku prezentovat v rozsahu a formátu úměrnými věku studentů. To dalo podnět k vytvoření jednodušší verze pro speciální potřeby žáků s autismem, kterou jsme koncipovali jako virtuální prohlídku aplikace bez nutnosti ovládání joystickem.
Pro snazší přístup, výukové účely i proto, že jsme se do projektu zamilovali, jsme navíc zdarma připravili PC verzi aplikace. V praxi tak může bezdrátový ovladač kolovat mezi studenty a ostatní sledují virtuální dění na velké obrazovce.
V Tasty Air již několik let pomáháme turistickým centrům, historickým i technickým památkám a muzeím vyvíjet moderní expozice a nástroje propagace, které s využitím digitálních technologií lákají a zaujmou návštěvníky všech generací. Na kontě máme hned několik projektů s virtuální a rozšířenou realitou, které zvýšily návštěvnost a popularitu infocenter (TIC Brno), muzeí (Muzeum umění Olomouc), hradů a zámků (Zborovský hrad) nebo uměleckých galerií (Virtuální galerie VIR) – vizte sekci Reference.
Rádi připravíme VR či AR řešení na míru také pro vaše muzeum nebo galerii – od úvodního návrhu témat, přípravy rozpočtu, hledání vhodného dotačního programu, přes vývoj, testování a údržbu.
Výstupem mohou být:
■ Prohlídky památek v jejich historické podobě
■ Interaktivní prvky, hry a kvízy
■ 3D animace, videa a příběhy
■ Mluvící sochy, postavy a oživlé obrazy
■ VR a AR do mobilu
■ Gamifikační a motivační prvky pro návštěvníka